A Williams is hajlkony szrnyakra vltana
Faludi Zoltn f1hrek 2006.05.15. 18:48
A Williams istll vezetsge szerint csak gy tudnak visszatrni a mezny lre, ha kvetik rivlisaik pldjt, akik mr a szezon eleje ta a korbbinl jval hajlkonyabb szrnyakkal versenyeznek a nagyobb vgsebessg elrsnek rdekben.
Azt kveten, hogy Mark Webber s Nico Rosberg pont nlkl tvozott Spanyolorszgbl, a csapat nvadja, Frank Williams elhintette, itt az ideje, hogy k is tgondoljk a szablyokat, s kihasznljk a hajlkony szrnyak nyjtotta elnyket.
A Nemzetkzi Automobil Szvetsg (FIA) nemrg tisztzta a hajlkony szrnyakra vonatkoz szablyokat, melybl egyrtelmen kiderlt, hogy egyes csapatok - kztk a Williams is - a korbbinl sokkal rugalmasabb elemeket hasznlhatnak autikon.
"Csaldottak vagyunk a teljestmnynk lttn" - mondta Williams r. "Tisztn ltszik, hogy autink egyszeren nem elg gyorsak. Nem elkpzelhetetlen, hogy azrt maradtunk el a tbbiektl, mert k olyan dolgokhoz folyamodtak, melyektl mi lesen elhatroldtunk."
"Azt gondoltuk, hogy majd meglltjk ket, de ez nem gy lett. Egyik csapat utn a msik mutatta be az j, hajlkonyabb szrnyakat, s mg mi gy gondoltuk, a FIA kzbe fog lpni, vgl semmi nem trtnt. Levontuk a kvetkeztetseket, s tbb errl nem is akarunk beszlni."
A csapat technikai igazgatja, Sam Michael a kvetkezkkel folytatta: "Tudjuk, hogy hol vagyunk gyorsak, s lassak. Mg sokat kell dolgoznunk azon, hogy cskkenteni tudjuk a lgellenllst, mely ltal gyorsabbak lehetnk az egyenesekben."
"Maga a karosszria j, azonban a hatkonysgon kell javtanunk. Cskkenteni kell a lgellenllst, mert mg jcskn le vagyunk maradva a vgsebessg tern az lcsapatoktl. Jelenleg krlbell 10-12km/h-val vagyunk lassabbak az egyenesekben, mint a Ferrari."
"Ha az idmr msodik etapjban futott idket nzzk, mikor a versenyzk szinte res tankkal krztek, akkor jl lthatjuk, hogy Mark Webber az els szektorban hat tizedet kapott Schumachertl, mely a msodikra egy tizedre cskkent, mg a harmadikban mr mi voltunk a gyorsabbak."
"A legtbb egyenes az els szektorban van. Csak nhnyat tallhatunk a msodikban, mg a harmadik szektor szinte csak a kanyarokrl szl. Ebbl is jl ltszik, hogy a lgellenllsunkat kell cskkentennk, hogy gyorsabbak legynk az egyenesekben."
A csapat aggodalma teljesen rthet a Barcelonban ltottak alapjn. Mg a Ferrari brazil versenyzje 317.1km/h-s sebessggel szguldott a clegyenesben, addig Rosberg csak 307.4km/h-s sebessg elrsre volt kpes, mellyel a nyolcadik leggyorsabbnak bizonyult. Csapattrsa, Webber mg htrbb vgzett ebben a rangsorban, csak a 17. lett 304.5km/h-s vgsebessgvel.
Michael azonban elmondta, csakis kizrlag leglis eszkzket hasznlnak majd ahhoz, hogy cskkentsk autik lgellenllst, s nem fognak olyan hajlkony szrnyakat alkalmazni, melyek a szablyokba tkznek.
"Mindent megtesznk annak rdekben, hogy nveljk a hatkonysgunkat, s cskkentsk autink lgellenllst" - mondta a szakember. "Tisztban vagyunk vele, hogy a mozg aerodinamikai elemek tiltottak a Forma-1-ben, s biztos vagyok benne, hogy a szablyokat nem foguk thgni."
"Azonban ahhoz, hogy nvelni tudjuk a sebessget, cskkentennk kell a lgellenllst. Mindenki ezt teszi, m az a nagy krds, hogy milyen mdon."
|