Archv cikkek : Fizikailag egyre kemnyebb a Forma-1. Silverstone durvn felgyorsult. |
Fizikailag egyre kemnyebb a Forma-1. Silverstone durvn felgyorsult.
a5.hu 2006.04.29. 12:14
A kerkcserk visszatrsvel a gyengbb V8-as motorok bevezetse ellenre is ntt a kanyarsebessg a Forma-1-ben, s a versenyzk az e heti teszten tapasztalhattk, hogy Silverstone egyes pontjain a fizikai teljestkpessgk hatrra rtek.
A V8-asok bevezetsvel a kridk abszolt rtelemben nem javultak, mivel azonban a gyengbb motorok megjelensvel prhuzamosan visszatrtek a kerkcserk is, a rvid etapos gumik lgy keverke sok helyen nvelte a kanyarvteli sebessget.
A legutbbi barcelonai teszten Kimi Rikknen s Rubens Barrichello idegbecspds miatt volt knytelen a tervezettnl korbban befejezni a munkjt, s ezen a hten ugyanez trtnt Nick Heidfelddel is Silverstone-ban.
Giancarlo Fisichella 1:18.518-as cstrtki krideje meg sem kzelti Rikknen 2004. szeptemberben V10-es motorral elrt 1:16.150-es, tesztels kzbeni plyacscst, de mg a tavalyi, 1:16.953-as legjobbat sem. Mivel azonban Silverstone 75%-a padlgzos lett (szemben az eddigi, 62% krli rtkkel), a versenyzk komolyabb erhatsoknak vannak kitve.
Az autosport.com beszmolja szerint klnsen igaz ez a clegyenes vgn tallhat Copse kanyarra, amit knny autval most akr 7-edik sebessgfokozatban, teljes gzon is be lehet venni. Rikknen s csapattrsa, Juan-Pablo Montoya a hten lltlag azon versenyeztek, hogy melyikknek sikerl gzelvtel nlkl elfordulnia a Copse-ban.
Montoya szerdn dlutn azt lltotta, vgrehajtotta a mutatvnyt, Rikknen szereli azonban a telemetria alapos tanulmnyozsa sorn kiszrtk, hogy valjban egy pillanatra laztott a pedlon. Cstrtkn viszont, amikorra a sok gumi miatt betapadt az aszfalt, alacsony zemanyagszinttel a legtbben be tudtk venni teligzon a Copse-t.
"Most mr 7-esben tudunk tszguldani a Copse-on, ami hihetetlen lmny" - mondta David Coulthard. - "A Becketts mr eddig is komoly kihvs volt, s br az nem annyira fiziklis, a sebessg ott sem hinyzik. Ez az, amirl a Forma-1-nek szlnia kell. (Silverstone) nem olyan, mint a tbbi, steril plya."
Mark Webber hozztette: "A Copse lenygz. Kevesebb benzinnel taln mg padlgzos is, de hihetetlen rzs tmenni rajta. A Stowe is gyors, de neknk nem teljesen padls."
A McLaren tesztpiltja, Pedro de la Rosa elismerte, hogy a vezets egyre jobb edzettsget kvetel a versenyzktl.
"A kanyarok fizikliss vltak" - mondta. - "Ezt mr Barcelonban lttuk, s ezen a plyn is nttek a kanyarsebessgek. A V8-asok miatt a kridk ugyan rosszabbak, de a nagy sebessg kanyarokban ktsgkvl gyorsultunk."
|